Ma - la, Su
TAITEEN VERKKOKAUPPAAN

Meeri Koutaniemi

Meeri Koutaniemi
10.06.2024
01.09.2024
Meeri Koutaniemi - Puu, joka nielaisi naisen

Olen pienestä asti halunnut ymmärtää ketä ja mitä puut ovat, ja miksi niiden vierellä on niin hyvä olla. Kasvoin Koillismaalla puiden keskellä ja viihdyin usein paremmin metsässä kuin ihmisten seurassa. 

Isäni kuoli syksyllä 2022 Kuusamossa. Saattohoidon aikana lähtiessäni sairaalasta ajoin lähimpään metsään. Minua kutsui iso puu. Vaikka edellisenä yönä oli ollut pakkasta, oli puunrunko lämmin ja sen kuoressa kasvava naava tuntui isän karheilta hiuksilta. Kun katsoin ylös, oli puu puoliksi kuollut ja puoliksi elossa. Se oli kuin isäkin, välitilassa, puoliksi täällä, puoliksi jo elämän toisella puolella. Puu antoi valtavan lohdun luopumisen ja surun keskellä. Puussa oli kaikki rauha, mitä tarvitsin.

Isän kuoleman jälkeen aloin lähestyä puita kameran kanssa. Pian huomasin, että itselleni tuttu dokumentaarinen ja kuvajournalistinen lähestymistapa sai väistyä, ja taiteelliseksi kieleksi valikoitui monivalotustekniikka. Tekniikassa kaksi tai useampi kuva kuvataan päällekkäin. Tekniikka on itselleni ja monelle muulle tuttu filmiajan valokuvista, kun filmi jumiutui tai vahingossa kuvasi kaksi kuvaa samaan filmirullan ruutuun. Monivalotuskuvausprosessi on hidas, eikä kuvia voida jälkikäteen erottaa toisistaan. Näyttelyn tekemisessä minulle oli tärkeää naisten ja puiden muotokuvien välille syntynyt jännite ja yhteys. Kuvien päällekkäin kuvaaminen tapahtui intuitiivisesti. Kuvaustilannetta ohjasi naisten että puiden muotokuvien valojen, varjojen ja muotojen kieli sekä niiden välinen energia. Monivalotuksen lopputulosta ei voi ennustaa. Kuvissa ei ole käytetty digitaalisia kuvanmuokkausohjelmia tai tekoälyä.

Keraamiset rinnat ovat saaneet innoituksensa meitä kaikkia imettävästä Äiti Maasta.

Jokaista teoshankintaa kohden istutetaan 10 puuta isoäidiltäni hankkimalleni suojelualueelle Kuusamossa.

— — — 

Näyttelyä on tukenut Suomen Canon, Dialab Oy sekä Nune Design Oy.