Rasmus Nora


03.03.2025
13.04.2025
Rasmus Nora - Ilme
Verken har skapats under 2018–2025. Sin slutgiltiga form har de fått ungefär ett år före utställningen på Gumbostrand Konst & Form.
Det finska namnet på utställningen, ”ilme”, saknar egentligen en direkt motsvarighet på svenska eller engelska. ”Ansiktsuttryck” eller ”facial expression” känns inte lika kraftiga. Av den anledningen valde jag att avstå från att ge min utställning ett svenskt namn. Namnet härstammar från ett verk jag målade för cirka tio år sedan – en nyare version av det verket visas nu i utställningen.
Inspirerad av att min närsyn nyligen försämrats har jag använt ett antydande och förenklat uttryckssätt som ett medel för att skissa upp ansiktsdrag. Vad de uttrycker lämnas öppet för tolkning. När man tecknar eller målar en människa tar ofta papperet eller duken slut ungefär vid fotknölarna om man jobbar sig uppifrån och ner. I några verk har jag vänt på detta, och utrymmet har istället ofta tagit slut kring överläppen.
I övrigt rör sig verken i gränslandet mellan två- och tredimensionalitet, mellan det föreställande och det abstrakta. Avsaknaden av färg och en begränsad palett fungerar som kontrast till fluorescerande pigment och starka färger. Här finns växter och ansiktslöshet.
Alla spår, penseldrag, tecknade linjer, kroppshållningar hos människor, livlösa föremål och till och med trädgrenar har sina egna uttryck. Bakhuvuden, ärmar och slagskuggor har uttryck. Motivmässigt skulle man i konsthistorisk mening kunna betrakta målningarna i utställningen som ganska traditionella. Porträtt, stilleben, aktstudier och religiösa motiv finns representerade. Ingredienserna kan spåras till referenser från impressionism, barockmåleri, trädgårdsskötsel, fauvism, filmkonst, sport, Instagram, friluftsliv och andra samtida företeelser.
Huvudsyftet med dessa uttryck är att skapa rörelse i stillbilder och stilla sinnen. Man kan säga att utställningen visar en slags filmer i en enda bild.