fbpx
Menu

10.6.–15.8.2021

Åsa Hellman
Tuomo Saali

Kesä Gumbostrandissa -ryhmänäyttely

Anu Penttinen
Camilla Moberg
Katja Härkki
Kerttu Saali
Luke Nicol
Luru Hirva
Maiju Tirri

 

Tuomo Saali – Maalaan, olen siis olemassa 

Taiteilijaurani on kestänyt jo runsaat 40 vuotta. Taiteellinen debyyttini oli vuonna 1979 sain silloin ensimmäistä kertaa maalauksiani esille jyrytettyyn Nuorten-näyttelyyn Helsingin Taidehalliin. Samana syksynä pääsin Suomen Taideakatemian kouluun.

Maalaaminen on tapani hengittää ja olla olemassa. Koen maalaamisen eräänlaisena mittelönä, tahtoni taisteluna saada näkyväksi se, jota sisäinen vaistoni tuntuu minulta vaativan ja jos en siihen kykene, tuntuu, että kaikelta muultakin puuttuu suunta ja mielekkyys elämässäni. – Asia on kuitenkin niin, että saan levottoman mieleni rauhoitettua maalaamalla ja vaikka se on välillä tuskaista, niin ahdistavaa se ei ole koskaan ollut.

Pyrin maalaamaan teokseni ns. loppuun asti, ettei minun tarvitsisi enää niitä selitellä. Maalaukset ovat ajatusten pukemista näkyvään muotoon ja aina ne ovat vapaita erilaisille tunteille ja tulkinnoille.

 

Åsa Hellman – Laventeliniittyjä ja lumimaisemia

Keraamiset työt tämän kesän näyttelyssä Gumbostrandissa, ovat saaneet inspiraationsa sekä koti- että ulkomailta. Väripalettini on peräisin oleskelusta Etelä-Euroopassa: Välimeren sinistä, violettia kuten laventelipellot Provencessa sekä Toscanan liukuvien maisemien oliivinvihreää. Arkeologiset löydöt ja alkuperäiset kulttuurit ovat myös tärkeä inspiraation lähde.

Yhdistän vatien mustavalkoiset koristeet afrikkalaiseen “heimotaiteeseen” ja musiikkiin, kuten jazziin ja bluesiin. Toisaalta valkoiset vatini ja kaakeli-kompositiot ovat saaneet inspiraationsa pohjoisten matkoista, lumesta ja jäästä sekä mielenkiintoisista muodostelmista Suomen talviluonnossa. Etsin taiteessani haasteita, koska kyllästyn toistoihin. Käytän useita erilaisia ​​keraamisia tekniikoita, usein sellaisia jotka ovat aikaa vieviä ja vaikeita hallita. Teokseni tehdään aina käsin, ja kun osaan tietyn tekniikan, vaihdan uuteen. Minun on poltettava teokset useita kertoja, ennen kuin olen tyytyväinen tulokseen. Jotkut teokset epäonnistuvat. Erityinen lasitustekniikkani, kiiltävä lasitus, on alun perin vanha persialainen tekniikka. Se sisältää kolmannen, ylimääräisen polttovaiheen ja mahdollistaa upeat metalliset sävyt esim. helmiäisen, platinan ja kuparin.